Sananvuoro Satelliittipaikannus luo pohjan uusille palveluille

Liikenne- ja Viestintäministeriö julkaisi alkuviikosta lausuntokierrokselle ministeriön esityksen satelliittipaikannusseurannan toimenpideohjelmasta. Uutinen ei saanut kovin paljoa julkisuutta, mutta se on paikallaan valamaan sitä pohjakiveä, jonka päälle uusia digitaalisia palveluita jatkossa luodaan. Tarkka sijaintitieto tulee olemaan keskiössä monissa eri tulevaisuuden digitaalisissa palveluissa. Mistä oikein on kysymys?

  1. Jatkossa sijaintitieto perustuu valtosin sensorifuusioon

Satelliittipaikannus, eli tuttavallisemmin GPS-paikannus on ollut toistakymmentä vuotta meidän arkea ja valtaosa väestöstä käyttää sijaintitietopalveluita (kuten Google Maps) arkisesti. Tarkka sijaintitieto perustuu kuitenkin sensorifuusioon, jossa satelliitti tarjoaa yleisen globaalin sijaintitiedon ja päätelaite rikastaa ja korjaa tietoa muun sensoritiedon pohjalta. Näin toimivat esimerkiksi itseohjautuvat autot. Satelliitin tarjoama tieto on vain yksi informaatiolähde sijaintitiedon määrittelyssä.

  1. Autonomia ja robotiikka vaativat pitkälle kehittynyttä sijaintitietoa

Autonomiset koneet ja laitteet tarvitsevat toimiakseen varmistettua ja turvallista sijaintitietoa. Tämän sijaintitiedon asiakkaina ovat niin tulevaisuuden maatalouskoneet, autonomiset laivat kuin itseajavat autotkin. Tarkkuustasovaatimukset kasvavat ja itseajavat autot tarvitsevat kaupunkiolosuhteissa jo 10 cm tarkkuutta sijaintinsa tarkkaan määrittelyyn.

Esitetyn satelliittipaikannuksen toiminepideohjelman kautta Liikenne- ja Viestintäministeriö hienon proaktiivisesti varautuu Suomen autonomisen infrastruktuurin ja säätelyn kehittämiseen hyvissä ajoin.

  1. Reaaliaikainen sijaintitieto tehostaa logistiikkaa ja parantaa tuottavuutta sekä turvallisuutta

Reaaliaikainen sijaintitieto luo suuria potentiaaleja ennakoivalle logistiikalle, jossa jokainen kuljetusyksikkö on jo ennalta tiedossa ja koko logistiikkaketju voi näin mukautua tuleviin muutoksiin jo ennalta. Tätä kautta toimitusputkien tehokkuus ja joustavuus kasvaa. Turvallisuus kasvaa, kun vaarallisten ja arvokkaiden lastien sijainti on joka hetki tarkkaan tiedossa.

  1. Sijaintitiedon hyödyntäminen luo pohjan autoilun verotuksen kokonaisuudistukselle

Suomen autoverotuksen päästöjen mukainen määräytyminen on omiaan rapauttamaan autoilun tuottamaan veropohjaa tulevaisuudessa. Samalla uudet käyttövoimat, sähkö ja kaasu etunenässä, taas heikentävät valtiolle tärkeän polttoaineverotuksen kertymää. Tästä blogasinkin tarkemmin jo alkusyksystä. Samaan aikaan tien käyttö on Suomessa samanhintaista kaikkina vuorokauden aikoina. Tämä taas johtaa ruuhkaväylien mittoittamiseen suurimman ruuhkahuipun mukaisesti.

Dynaaminen, sijaintiin ja aikaan perustuva tienkäyttömaksu, jota esitettiin ensimmäisen kerran jo 2013, olisi omiaan uudistamaan suomalaisen autoilun verotuksen ilman kalliita tietullijärjestelmiä. Ruuhkaväylien dynaaminen hinnoittelu vähentäisi yli-investointeja ja samalla kannustaisi autoilun käyttöasteen nostoon. Samalla heitolla koko Suomen autokanta saataisiin hyvin lyhyessä ajassa eurooppalaiselle matalapäästöiselle tasolle.

Ensimmäinen todellinen standardinomainen näkökulma on tuleva eCall järjestelmä, joka on tulossa uusiin autoihin pakolliseksi 31.3.2018 alkaen.

  1. Uudet digitaaliset palvelut vyöryvät arkeen

Uudet tarkkaan sijaintitietoon perustuvat ja keskenään verkottuneet palvelut luovat merkittävää tuottavuutta koko kansantalouteen. Matkaketjut, joissa liikennevälineiden sijainti ja aikataulut ovat laajalti jaettu, luovat aivan uusia tapojo matkustaa tehokkaasti paikasta toiseen.

Samalla uudet kehittyneet teknologiat kuten esimerkiksi lennokit (dronet) ja robotit tarvitsevat toimiakseen tarkkaa reaaliaikaista sijaintitietoa. Voidaan siis puhua, että tarkka sijaintitieto on uuden teknologiatalouden kulmakiviä.

  1. Sijaintitiedon hallinta luo uusia paineita yksilön suojalle

Sijaintitiedon kerääminen on asia, joka on pitkin matkaa nostanut paljon pelkoja Orwellilaisesta yhteiskunnasta ja seurannasta. Tämä nähtiin jo 2013, kun Ollian työryhmä julkaisi oman näkemyksensä.

Sijainti- ja muun yksilön suojan alaisen tiedon käsittely on lainsäädännössä jo nyt hyvin suojattua ja sitä hyödyntävillä toimijoilla on suuri vastuu tiedon käyttämisestä. Sanktiot ensi keväänä tulevan EU:n tietosuoja-asetuksen puitteissa ovat toimijoille niin merkittävät, että jokaisen on viimeistään niiden vuoksi pakko suhtautua asiaan mitä suurimmalla vakavuudella.

Sijaintitiedon ja teknologioiden kehittyminen luovat pohjan uusille huikeille palveluille, jotka ovat omiaan parantamaan ja helpottamaan elämää. Stay tuned…

___

Keskustelu jatkuu Secton some-kanavissa Facebookissa ja LinkedIn:ssä.

Sananvuoron kirjoittaja Ville Kujansuu on tiettävästi Suomen innovatiivisin blogaava talousjohtaja (toim. subjektiivinen huom.). Suomen johtavan autoalan palveluyhtiön Secto Automotiven riveihin Ville liittyi vuonna 2014.

Ota yhteyttä!

Haluan lähettää teille