Sähköautot, Sananvuoro Robotiikka tulee autoiluun vauhdilla

Autot ajavat itsenäisesti autopilotilla jo vuonna 2025? Se on ihan mahdollista ja itseasiassa jopa todennäköistä. Tänään 2017 tuollainen kehitys tuntuu jollain tavalla kaukaiselta, mutta on hyvä muistaa, että moni meistä ajaa jo tällä hetkellä yhden kehitysasteen autonomisella autolla. On autossa sitten pysäköintiavustin, kaistallapysymisavustin tai vaikkapa adaptiivinen vakionopeudensäädin. Nämä kaikki ovat itseasiassa autonomisen autoilun rakennuspalasia.

Ajamisen autonomia jaetaan viiteen eri kehitysasteeseen, jossa valtaosa autoilijoista on tällä hetkellä tasolla 0-2.

Taso Toiminnot Käytössä
Taso 0 – Ei automaatiota Kuljettaja hallitsee kaikki ajamisen toiminnot Käytössä tänään
Taso 1 – Ajoavustimet Ajoavustin hallitsee yhtä ajamisen dimensiota kerrallaan (kaistavahti, adaptiivinen vakionopeudensäädin)
Taso 2 – Osittainen automaatio Ajoavustin hallitsee kahta ajamisen dimensiota kerrallaan hyvissä olosuhteissa (pysäköintiavustin, moottoritiellä toimiva lyhytaikainen autopilotti)
Taso 3 – Ehdollinen automaatio Auto pystyy ajamaan valtaosin itsenäisesti, mutta voi vaatia kuljettajaa puuttumaan poikkeuksiin. Käytössä n. viiden vuoden sisällä
Taso 4 – Korkea automaatio Auto pystyy ajamaan itsenäisesti ja suorittamaan kaikki ajamisen tehtävät, vaikka kuljettaja ei reagoisikaan puuttumispyyntöihin Käytössä n. 10 vuoden sisällä.
Taso 5 – Täysautomaatio Auto pystyy toimimaan kaikissa ajamisen olosuhteissa kuten ihmiskuljettaja Käytössä 10+ vuoden päästä

 

Suomi on robotiikassa hyvässä etujoukossa ja ensimmäiset robottibussit nähdäänkin pian Helsingissä. Suomessa viranomaiset ovat olleet autonomisen liikkumisen kartoittamisessa hyvin kaukonäköisiä. Mielenkiintoisia näkökulmia avaa Liikenne- ja viestintäministeriön tilaama Liikenne- ja viestintäarkkitehtuuri 2030 ja 2050 selvitys, josta YLE:kin keväällä uutisoi. Tämän mukaan noin 30 vuodessa autojen autonomisuus kasvaa räjähdysmäisesti, autojen omistaminen kyseenalaistuu ja liikkumisen ekologisuus kasvaa huomattavasti. Autotehtaat ovat ottaneet autonomian kehittämisen aivan tosissaan ja investointipanokset tähän suuntaan ovat merkittäviä.

Alla viisi keskeistä asiaa, jotka ajamisen autonomisuus kyseenalaistaa tulevan 15 vuoden aikana:

  1. Ihminen kuljettajana

Robotiikka luonnollisesti kyseenalaistaa ihmisen kuljettajan roolin. Ihmisestä tulee ennen kaikkea matkustaja kaikissa tilanteissa. Samalla ajamiseen käytetty aika saadaan hyötykäyttöön johonkin muuhun kuin ajamiseen liittyen.

Mielenkiintoinen tilanne syntyy, kun 2025 tienoilla täysin autonomiset autot alkavat näkyä yleisillä teillä ilman kuljettajaa ja samaan aikaan liikenteessä on paljon ihmisten ajamia autoja. Ihmisten utelias ja jopa koneita testaava/haastava käytös tulee aiheuttamaan myös liikenneonnettomuuksia. Tämän sekavahkon siirtymävaiheen jälkeen itse ajamisesta tulee hiljalleen vapaa-ajan yleellisyys. Israelissa on  jo väläytelty, että auton itse ajaminen tehdään laittomaksi 2040 alkaen.

  1. Auton omistaminen

Ajamisen myötä myös tarve omistaa autoja muuttuu. Tänä päivänä autot seisovat yli 90% ajasta. Robottiaikakaudella autot siirtyvät omistetuista hyödykkeistä käyttöhyödykkeiksi, joista ostetaan kapasiteettia. Edelleen jotkin ihmiset varmasti haluavat omistaa autonsa, sillä edelleen moni käyttää autoaan varastona, kuten nytkin. Tällöin nämä ihmiset voivat joustavasti vuokrata autojaan robottioperaattoreille.

  1. Parkkipaikat / kaavoitus

Autojen omistamisen vähentymisen myötä tarve asuntokohtaisille paikoittamiselle tulee radikaalisti vähenemään. Tämä tulee muuttamaan oleellisesti yleistä kaupunkikuvaa 2030 luvulta eteenpäin. Automaation myötä on hyvä huomioida, että automatisoidut, keskenään kommunikoivat robottiautot nostavat tiestön välityskykyä useita kymmeniä prosentteja liikenteen paremman synkronisoinnin vuoksi, kuten TED-Talkin video näyttää. Toisaalta autojen liikkumisen määrä kasvaa, kun liikenteestä tulee enemmän tilauspohjaista.

  1. Liikkuminen

Tavat liikkua kokevat automaation myötä ison murroksen. Auto valitaan jatkossa ehkä enemmän tarpeen mukaan, jossa jopa eri päiville tilataan eri tyyppisiä autoja ja autosta maksetaan vain käytettyjen minuuttien / päivien mukaan. Tämä mahdollistaa hyvin joustavan tavan käyttää erilaisia autoja.

Julkinen liikenne kokee samalla murroksen, sillä tilattaville autoille tulee aivan uusia käyttäjäryhmiä myös julkisen liikenteen puolelta. Edelleen maksettava hinta tulee ratkaisemaan joukkoliikenteen ja yksilöliikkumisen välillä.

  1. Ajamisen ja liikkumisen verotus

Autojen siirtyminen omistamisesta kohti käyttämistä luo suuria paineita valtion verokertymille. Nykyinen auton omistamiseen perustuva verotuskäytäntö on uhattuna autojen käyttöasteiden nousun myötä. Samalla paineet alkaa verottaa liikkumista kasvavat. Tästä näimme indikaatioita jo alkuvuonna Liikenne- ja viestintäministeriön autoilun veroselvityksen ulostulon yhteydessä.

___

Keskustelu jatkuu Secton some-kanavissa Facebookissa ja LinkedIn:ssä.

Sananvuoron kirjoittaja Ville Kujansuu on tiettävästi Suomen innovatiivisin blogaava talousjohtaja (toim. subjektiivinen huom.). Suomen johtavan autoalan palveluyhtiön Secto Automotiven riveihin Ville liittyi vuonna 2014.

Ota yhteyttä!

Haluan lähettää teille