Sähköautot, Sananvuoro Autoilun ja liikkumisen verotus kaipaa muutoksia ennen kaikkea ilmastonmuutoksen voittamiseksi.

Tänä aamuna arvostettu ilmastovaltuuskunta IPCC julkaisi oman päivitetyn katsauksensa ilmastonmuutoksen vaikutuksista. Raportin lukeminen on paikoitellen synkkää luettavaa, mutta kuten raporttikin ilmaisee, meillä on vielä hyvä kyky vaikuttaa asiaan. Sitran ilmastoasiantunija Oras Tynkkynen kiteytti raportin avainkohdat blogissaan hyvin. Perusviesti on selvä nyt kaivataan vaikuttavia toimenpiteitä, ei tavoitteita tai selvityksiä.

Raportin alla käyty keskustelu on saanut poliitikotkin heräämään. Valtiovarainministeri Petteri Orpo taisi viikonloppuna tulla linjanneeksi kokoomuksen vaalitavoitteita, kun hän alleviivasi Ylen haastattelussa tarpeen autoilun verotuksen uudistamiseksi. Suomessa isona ongelmana on se, että autoilun päästöt eivät ole laskeneet 30 vuodessa, vaikka autoilua on verotettu raskaasti ja autoilun verotukseen on lisätty päästöihin vaikuttavia elementtejä. Autokanta on yksinkertaisesti liian vanhaa.

Ministeri Orpon ulostulon taustalla on Sitran julkaisema tiedote, joka mediassakin meni hyvin läpi. Viesti oli selvä. Nykytekemisellä liikenteen päästövähennystavoitteet eivät voi mitenkään toteutua. Olen tästä hyvin samaa mieltä. Sitra herättelee jopa dramaattiselta kuulostavilla keinoilla, kuten nopeutetulla fossiilisten polttoaineiden myyntikiellolla. Tarvitaan toki uutta ajattelua ja sitä kuuluisaa ”boksin ulkopuolelta” ajattelua. Vastakkain ovat valtion budjettitavoitteet ja liikenteen päästövähennykset.

Suomen ilmastotavoitteet ovat kiistatta kovat, mutta tuoreen IPCC:n katsauksen tarpeisiin verrattuna jopa riittämättömät. Tarvitaan konkreettisia toimenpiteitä – nopeasti. Suomi linjasi muiden mukana kunnianhimoiset liikenteen päästätavoitteet jo vuonna 2016. Tänä syksynä Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä julkisti ansiokkaan viitekehyksen väliraportissaan päästöjen leikkaamiseksi kokonaan vuoteen 2045 mennessä. Surullista on, että politiikot itsekin ovat myöntäneet että toimenpiteisiin ei ole liiemmin rahaa löytynyt.

Mitä sitten pitäisi tehdä?

Autoilun verotus tulisi mullistaa ja tuo ”väliaikainen” autovero tulisi korvata toisenlaisella verolla. Kaikista muutostarpeista on ollut paljon selvityksiä lähtien aina Jorma Ollillan työryhmän 2013 tekemästä ansiokkaasta analyysistä. Verotus tulisi siirtää liikkumiseen kohteen omistamisen sijaan. Tämä nuorentaisi suomalaisen autokannan nopeutetusti ja laskisi keskipäästöjä merkittävästi.

Erittäin matalapäästöistä autoilua tulisi siirtymävaiheessa myös maltillisesti tukea, jotta muutos olisi riittävän nopea. Tämä koskee eritysesti täyssähköautoja, pistohybridiautoja ja biokaasulla kulkevaa kalustoa. Yhden varteenotettavan esityksen julkaisi Autotuojat jo vuonna 2016. Lisäksi liikenteen latausinfran yleistyminen vaatinee hetkellisesti lisää tukea.

Lääkkeet tilanteen uudistamiseksi ovat olleet tiedossa jo vuosia. Me Sectolla julkistimme jo syksyllä 2016 oman 10-kohdan listan asioista, joita pitäisi tehdä. Viimeksi kun tarkastin tilanteen, vain kunnianhimoiset tavoitteet oli asetettu.

___

Keskustelu jatkuu Secton some-kanavissa Facebookissa ja LinkedIn:ssä.

Sananvuoron kirjoittaja Ville Kujansuu on tiettävästi Suomen innovatiivisin blogaava talousjohtaja (toim. subjektiivinen huom.). Suomen johtavan autoalan palveluyhtiön Secto Automotiven riveihin Ville liittyi vuonna 2014.

Ville Kujansuu Secto Automotive

Ota yhteyttä!

Haluan lähettää teille