Sähköautot, Sananvuoro Sähköautoilun ja päästöttömän autoilun viimeisimmät muutokset

Sähköautojen kehittelyssä ja markkinassa tapahtuu nyt maailmalla todella paljon:

 

Uusia malleja ja painopisteen siirtymä kohti sähköautoja

Alkukesän aikana Tesla vahvisti, että tänään 7.7.2017 ensimmäinen Tesla Model 3:n (Tesla alemman hintakategorian täyssähköauto) tuotantoversio rullaa ulos linjastolta. Autoa on odotettu jo vuoden verran. Elon Muskin sanoin: jo tämän vuoden joulukuussa tuotantomäärän pitäisi ylittää 20 000 auton kuukausivolyymin. Kuluneella viikolla myös Volvo ilmoitti siirtyvänsä kahden vuoden aikana sähköavusteisiin polttomoottoriautoihin ja sitä myötä hiljalleen kohti täyssähköautoja. Volvo perustaa myös kokonaan uuden täyssähköisen automerkin.

 

Akustojen hinnat tulevat laskemaan merkittävästi valtavien kapasiteettilisäysten vuoksi

Muutokset ovat isoja ja yhtenä isona tekijänä on akustojen hintojen merkittävä lasku, joka laskee samalla sähköautojen hintaa oleellisesti. Akustojen hinnat ovat pudonneet yli 80% vuodesta 2010 ja hintojen pudotuksen odotetaan jatkuvan. Teollisista toimijoista Tesla saa oman Gigafactorynsä tuotantoon kuluvan vuoden aikana. Vuonna 2018 yhden tehtaan pitäisi tuottaa enemmän akustoja kuin koko maailma tuotti vuonna 2013.  Samalla alkukesän aikana Daimler ilmoittautui mukaan teolliseen akkukilpailuun ja Pohjoismainen Northvolt tulee lähiaikoina valitsemaan Ruotsista seuraavan ison akkutehtaan sijainnin.

 

Sähköautojen yleistyminen tulee nopeutumaan aikaisemmin ennustetusta

Juuri ilmestyneen Bloomberg New Energy Review:n sähköautokatsauksen mukaan sähköautojen kasvu tulee olemaan aikaisemmin ennustettua selvästi nopeampaa. Syynä tähän on erityisesti akkutuotannon merkittävä globaali kasvu, sekä autovalmistajien selvästi odotettua suurempi sitoutuminen sähköautoiluun.

Bloomberg odottaa, että vuoteen 2025 mennessä sähköautot saavuttavat teknisesti hintapariteetin polttomoottoriautojen kanssa, jonka jälkeen sähköautojen hintojen lasku vain jatkuu. Nyt puhutaan siis sähköauton investointikustannuksesta. Sähköauton käyttökuluthan ovat tunnetusti selvästi polttomoottoria alhaisemmat korkeamman energia tehokkuuden ja sähköenergian hinnan alhaisuuden vuoksi.

 

Mitä tekee Suomi?

Liikenne- ja Viestintäministeriö kävi läpi keväällä julkaistussa vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkkoselvityksessä myös Suomen päästötavoitteita. Vuonna 2030 mennessä 40% liikenteen energiasta pitäisi tulla vaihtoehtoisista käyttövoimista (biopolttoaineet, kaasu, vety ja sähkö). Tavoitteena on myös, että 2025 50% Suomen uusista autoista käyttäisi vaihtoehtoisia käyttövoimia. Jo vuonna 2020 20% uusista autoista kävisi vaihtoehtoisilla käyttövoimilla, mikä saattaa kuulostaa pieneltä, mutta ~120 000 auton vuotuisella rekisteröintivolyymillä se tarkoittaa n. 25 000 auton vuotuista määrää. Tavoitteet on siis asetettu.

Keinoista ja konkretiasta valtion taholta tiedetään vielä varsin vähän johtuen osin alkuvuonna tapahtuneen LiVe-hankkeen vesittymisen myötä. Heti kesälomien jälkeen 18 elokuuta meidän pitäisi kuulla parlamentaarisen selvitysryhmän ajatuksia siitä, millä toimenpiteillä päästötavoitteita kohti lähdetään etenemään ja samalla, miten suomalaista autoilun verotusta pitäisi lähteä uudistamaan.

___

Keskustelu jatkuu Secton some-kanavissa Facebookissa ja LinkedIn:ssä.

Sananvuoron kirjoittaja Ville Kujansuu on tiettävästi Suomen innovatiivisin blogaava talousjohtaja (toim. subjektiivinen huom.). Suomen johtavan autoalan palveluyhtiön Secto Automotiven riveihin Ville liittyi vuonna 2014.

Ota yhteyttä!

Haluan lähettää teille