Ajankohtaista Uusi päästömittaustapa astui voimaan 1.9.2018 – mikä muuttui?

Uusi päästöjen mittaustapa WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) astui Suomessa voimaan 1.9.2018. Autoala on valmistautunut muutokseen jo pidemmän aikaa. Mekin Sectolla olemme valmistautuneet tähän, sekä bloganneet asiasta jo aikaisemmin tänä vuonna. Keskeiset erot uuden WLTP ja vanhan NEDC mittaustapojen välillä on erinomaisesti käyty läpi Autoalan tiedotuskeskuksen ansiokkaassa tiedotteessa. Kiteytettynä WLTP pyrkii totuuden mukaisempaan polttoaineenkulutustietojen kuvaamiseen, sekä luomaan yksilöllisemmän päästöarvon yksittäiselle autolle.

 

Nyt on hyvä huomata, että tällä hetkellä vaikuttavat muutokset koskevat erityisesti autoveroa. Ajoneuvoveroon muutosten odotetaan vaikuttavan 1.1.2020 verotaulukoiden myötä.

Tähän tosin hallitus lupaili syksyn budjettiriihessä 50 M€ alennusta 1.1.2020 jälkeisiltä veropäiviltä.Se miten tuo alennus suunnataan jää nähtäväksi.

 

Mihin autoihin päästömittaustavan muutos vaikuttaa?

Vain uusiin ensirekisteröitäviin autoihin. Jo rekisteröityihin autoihin ei tule muutosta.

 

Miksi päästömittaustapa vaikuttaa auton hintaan?

Syynä on yksinkertaisesti Suomen CO2 päästöihin kytketty autoverotus. Mitä pienempi CO2 päästötaso, sitä pienempi autovero. Nyt kun mittaustapa muuttuu, muuttuu myös peruste jolla pitkässä juoksussa autovero määräytyy.

 

Mitä tapahtuu 1.9.2018 jälkeen?

Tilanne on ollut vuoden 2018 hieman epäselvä ja epäselvyys vähenee hiljalleen vuotta 2019 lähestyttäessä, kun vanhat autojen tyyppihyväksyntäsukupolvet poistuvat myynnistä.

 

NEDC tyyppihyväksytyt autot tilattu ennen 1.9.2018 WLTP tyyppihyväksytyt autot tilattu ennen 1.9.2018 WLTP tyyppihyväksytyt autot tilattu 1.9.2018 tai tämän jälkeen
Auto- ja ajoneuvovero määräytyy NEDC mittaustavan mukaan kuten ennenkin. Autolle käytetään erillistä verottajan muuntotaulukkoa. Vero määräytyy NEDC:n tai WLTP:n mukaan riippuen siitä kumpi on alhaisempi. Vero määräytyy WLTP mittaustavan mukaan.*

* Osa maahantuojista on hakenut NEDC tyyppihyväksyntään ns. häntälupaa, jonka mukaan mallisarjan viimeisiä yksilöitä saa myydän 1.9.2019 saakka.

Mittaustavan ratkaisee viimekädessä tilauspäivä.

 

Miten lisävarusteet vaikuttavat auton verotukseen?

WLTP:n mukaan lisävarusteet voivat vaikuttaa auton mitattuihin päästöihin ja tätä kautta kertyvän autoveron määrään. Tästä voi joissain tapauksissa tulla epävarmuutta auton todellisesta autoverosta ennen kuin tiedetään kaikkien lisävarusteiden vaikutus auton päästöihin ja sitä kautta autoveroon. Muutamilta valmistajilta on jo tullut ilmoituksia, joissa huomautetaan hinnaston kuvaavan esimerkkiautoa. Lopullisen tilatun autoyksilön autoveron määrä määräytyy ns. CoC (Certificate of Conformity) todistuksen (vaatimustenmukaisuustodistus) perusteella. Trafilta tulleen tarkennuksen mukaan autoon sopivat talvirenkaat eivät kuitenkaan vaikuta auton päästömittausarvoihin.

 

Miten jälkiasenteiset lisävarusteet vaikuttavat auton verotukseen?

Nämäkin voivat vaikuttaa auton verotukseen. Lisäksi on hyvä huomoida, että jälkivarusteltavat autot tulee olla ensirekisteröityjä ennen kuin jälkivarustelua voidaan suorittaa. Vaatimus ensirekisteröinnistä ennen jälkivarustelua on uusi tulkinta Trafilta, jonka vaikutuksia ei vielä tätä kirjoitettaessa täysin tunneta. Tästä voi koitua vakuutus- ja ajoneuvoverokustannuksia. Tätä kirjoitettaessa Trafilla on työnalla vielä joitain tarkennuksia autojen varusteluun liittyen.

 

Miten WLTP-vaikuttaa auton verotusarvon muodostumiseen?

Auton verotusarvon periaatteet säilyvät ennallaan. Pääperiaatteena on, että auton ostopäivämäärä määrittää hinnaston, joka vaikuttaa autoedun verotusarvoon. Autoveron lopullinen varmistuminen esim. lisävarusteiden muodossa voi joissain tapauksissa aiheuttaa verotusarvoon muutoksia. Tämä on tärkeä huomioida auton tilauspäätöstä tehtäessä.

 

Miten WLTP vaikuttaa todellisuudessa autojen myyntiin?

Loppujen lopuksi muutokset näyttävät varsin maltillisilta. Joidenkin hyvin suuripäästöisten autojen veron määrät ovat nousseet selvästi WLTP:n myötä. Toisaalta matalapäästöisten autojen verotasot ovat paikoitellen myös laskeneet. Tilannekuva tarkentuu syksyn aikana, kun autotehtaat julkistavat uusia WLTP-pohjaisia hinnastojaan.

 

Miten WLTP-muutos tulisi huomioida yrityksen autopolitiikkaa kehitettäessä?

WLTP saattaa aiheuttaa tarvetta päivittää yrityksen autopolitiikkaa. Me Sectolla olemme laskeneet, että keskimääräinen muutos NEDC:stä WLTP:hen voisi olla arviolta +22g/CO2:stä keskimääräisessä työsuhdeautossa. Tähän toki vaikuttavat merkittävästi autojen koot, merkit ja mallit. Me Sectolla autamme mielellämme autopolitiikkasi päivittämisessä.

Päästömittaus

Ota yhteyttä!

Haluan lähettää teille