Ajankohtaista, Sananvuoro Mitä valtion 2019 talousarvio lupailee yritysautoilulle?

Valtiovarainministeriö julkaisi tänään varsin yllätyksettömän talousarvion vuodelle 2019.

Yritysautoilun näkökulmasta budjetista löytyy muutamia mielenkiintoisia havaintoja:

1. Jo aikaisemmin päätetty autoverotuksen alennus laskee autoverotusta ensi vuodelle. Kyse on jo vuosia sitten päätetystä alennusten sarjasta, jonka viimeinen osuus tulee voimaan ensi vuonna.

  • Rekisteröintien määrän VM odottaa hienoisesti kasvavan ensi vuonna
  • Uuden päästömittaustavan WLTP:n valtio odottaa olevan veroneutraali
  • Autoverotuotto valtiolle on edelleen muhkeat 942 M€.

2. Ajoneuvoverojen osalta valtio odottaa yllätyksetöntä 1,2 mrd. € verotuloa, josta valta osa tulee henkilö- ja pakettiautojen käyttövoima- ja perusveroista.

3. Polttonesteistä valtio odottaa vuodelle 2019 merkittäviä verotuloja. Pelkästään bensiinin ja dieselin verotulot ovat n. 2,6 mrd €.

  • Bensiinin ensi vuoden veropohja olisi 70,25 sent/litra
  • Dieselin vastaava on 53,02 sent/litra

Merkillepantavaa on, että VM odottaa moottoribensiinin kulutuksen laskua n. -2,5% kuluvaan vuoteen verrattuna. Uudet vähäpäästöiset mallit selkeästi vaikuttavat myös polttonesteiden kulutukseen.

4. Ympäristöystävällistä liikkumista valtio tukee pienillä panostuksilla myös ensi vuonna, vaikka budjetin perusteiluissakin muistutetaan, että vuoteen 2030 mennessä liikenteen päästöt pitäisi puolittaa vuoden 2005 tasosta. Tavoitteiden ja budjetin välinen ero on räikeä. Talousarvioon on sisällytetty:

  • Yhteisön omistuksessa olevan latausinfran 35% investointiavustus, jolla tavoitellaan latausinfran levittäytymistä mm. taloyhtiöissä ja liikekiinteistöissä. Tuki on vaatimattomat 1,5 M€
  • Sähköisenliikenteen liikenneinfrastruktuurin edistämistä. Tuki on vaatimattomat 3 M€.

Summa summarum:

Lopputuloksena valtion 2019 tulo- ja menoarvio on yritysautoilun näkökulmasta kunnianhimoton ja jopa tylsä. Budjetista ei löydy avauksia todellisiin toimiin, miten 2030 päästötavoitteet saavutettaisiin tai miten liikenteen vaihtoehtoisia käyttövoimia voitaisiin edistää. Merkille pantavaa on myös se, että autoilun verotukseen on sisään rakennettu rapautumismekanismeja päästösidonnaisuuden kautta. Autokannan päästöjen lasku laskee automaattisesti sekä autoveron, ajoneuvovero että polttonesteverotuksen tuloja.

Onko tässä syy sille, että vähäpäästöistä autoilua ei haluta edistää liian paljon?

___

Keskustelu jatkuu Secton some-kanavissa Facebookissa ja LinkedIn:ssä.

Sananvuoron kirjoittaja Ville Kujansuu on tiettävästi Suomen innovatiivisin blogaava talousjohtaja (toim. subjektiivinen huom.). Suomen johtavan autoalan palveluyhtiön Secto Automotiven riveihin Ville liittyi vuonna 2014.

Ville Kujansuu, Secto Automotive

Ota yhteyttä!

Haluan lähettää teille